Monday 18 July 2011

Pelangi yang Indah !

Hari ni rse tersgt lah bosan kt tmpt kje, nk blog  pon aku mls sbnrnye. tp disebabkan lame sgt tade entri baru, err.. lme ke? whatever lah. aku pon isi je lah bg belog ini bg die "berisi".

Tenga2 leka mlayan pakcik google, aku terjumpe lah pic2 rainbow yg sgt indah nih. Sumpah mmg cantik, bile tgk pic2 cmni, baru lah aku rse tak bosan sgt . Dari kite dok puji org tu cntik, org ni cntik. kasut tu cantik, baju ni cantik. pekate kite puji ciptaan Allah yang ini pulak. kan elok ! Meh aku share kt korg jenis2 pelangi yg SUPER RARE punyer !

1. Classics Rainbow
2. Circular Rainbows
3. Secondary Rainbows

4. Red Rainbows
5. Sundogs

6. Fogbows
7. Waterfall Rainbows
8. Fire Rainbows
9. Moonbows
Kepada yg masih tak tahu asal-usul pelangi (rsenye sume org dh tau kot!) ->
Kunci terjadinya pelangi adalah pembiasan cahaya. Ketika dibiaskan, cahaya akan berubah arah. Biasanya pembelokan ini terjadi ketika cahaya pindah dari medium satu ke yang lain. Hal ini terjadi karena cahaya bergerak dengan kecepatan berbeda dalam medium berlainan. Ketika memasuki prisma kaca, cahaya akan dibelokkan. Begitu pula jika keluar dari prisma. Selain membiaskan cahaya, prisma memisahkan cahaya putih menjadi komponen warnanya.  Tetesan air hujan dapat membiaskan dan menyebarkan cahaya mirip sebuah prisma. Dalam kata yang tepat, pembiasan cahaya ini membentuk pelangi.



p/s : aku pling suke fire rainbows tuh ! cantik sgt! SubhanAllah... indahnya ciptaan Allah.

No comments: